^
בס"ד
search

נושאים

למה ללמוד קבלה?

למה ללמוד קבלה?

דוד אגמון

מדוע כל אחד חייב להכיר וללמוד את חכמת הקבלה?
מעט יסודות חשובים על חשיבות לימוד הקבלה בדור שלנו

"וכעת בדורנו זה... ניתנה עתה הרשות לגלות דברי האריז"ל, ודברי הזוהר בעולם, בשיעור חשוב מאד. באופן שמדורנו זה ואילך יתחילו להתגלות דברי הזוהר בכל פעם יותר ויותר, עד שיתגלה כל השיעור השלם שבחפץ השם יתברך"

(הרב אשלג, הקדמה לספר הזוהר, אות ס"א).

לימוד הקבלה התפשט מאוד בדור שלנו, ועדין רבים השואלים, למה לי ללמוד קבלה? האם זה מותר? מה התועלת בזה? האם זה בשביל כל אחד? ועוד כאלה שאלות שראוי ורצוי שנתייחס אליהן. חכמת הקבלה היתה סגורה במשך אלפי שנים והתעסקו בה רק יחיד סגולה, "בני עליה". אולם בדור שלנו נפתחו שערי לימוד הסוד בפני הרבים, ומתחילה להתקיים בנו ההבטחה שהבטיח אליהו הנביא לרבי שמעון בר יוחאי, "בזכות החיבור שלך שהוא ספר הזוהר הקדוש יצאו בני ישראל מן הגלות ברחמים" (זוהר, נשא). רבי שמעון בר יוחאי, האריז"ל, הרמח"ל, הבעל שם-טוב, הרב אשלג, גדולי ישראל – כולם השאירו לנו הוראת דרך מדויקת כיצד לשנות את חיינו ולהגיע אל התכלית אשר לשמה נבראנו. אנחנו הדור האחרון, בו מחויבים כולם ללמוד את חכמת הקבלה כדי לגלות בעולם את האור הגדול שלה ולהכין את האנושות לקראת הגאולה הקרובה.

פנימיות וחיצוניות

תורת הקבלה נקראת פנימיות התורה. למעשה, התורה כולה היא פרד"ס, ארבעה רבדים – פשט, רמז, דרש וסוד. תורת הקבלה היא החלק הפנימי ביותר, תורת הנשמה. ממש כפי שיש לכל אחד מאתנו גוף ונשמה, כך גם לתורה יש גוף ונשמה. בחיבורו "הקדמה לספר הזוהר" (אות ס"ו), מסביר בעל הסולם איך כל הבריאה מורכבת מפנימיות וחיצוניות, וכיצד בני האדם המחזקים את הפנימיות של עצמם, את כח הנשמה, ע"י לימוד פנימיות התורה, מחזקים את הפנימיות של כל הדברים שבעולם, ואם פועלים להפך, אז מתחזקת החיצוניות שבכל דבר. אנחנו דור ששקע עמוק בחומר, דור ששבוי בחיצוניות. אם זה ביחס שלנו אל החומר עצמו ואם זה בצורת ההתייחסות השטחית שלנו אל בני האדם סביבנו. לכן אנו זקוקים לאור חזק במיוחד, האור של פנימיות התורה, האור שמסוגל לשנות את התודעה שלנו ולהטות לטובה את הכיוון אליו אנו הולכים, כיחידים וכאנושות.

משמעות החיים

תורת הקבלה נקראת אם כל החכמות. קיימים בתורת הקבלה כלים רוחניים-מעשיים להתבוננות, צמיחה ושינוי אמיתי. כלים המבוססים על מבנה הבריאה ומבנה נפש האדם כפי שמסרו לנו המקובלים מדורי דורות. קיימות בחכמה תשובות עמוקות לשאלות המהותיות של קיומנו - מי אנחנו? מה מטרת קיומנו בעולם הזה? מה הקשר שלנו עם הבורא? מה מהותם של הייסורים? לאן אנחנו אמורים להגיע אחרי כל זה? ועוד. למרות שקצב החיים המסחרר של דורנו אינו מותיר הרבה זמן להתבוננות בשאלות העמוקות, אנו רואים שהרבה אנשים מתעוררים בכמיהה גדולה לתובנות חדשות שיכניסו משמעות מחודשת לחיים. תורת הקבלה מאפשרת את החיבור חזרה אל המהות הרוחנית השוכנת בקרבנו ומציאת הדרך אל הייעוד האישי והתכלית של כל אחד מאתנו.

התעלות רוחנית

תורת הקבלה נקראת תורת הנסתר. ידוע כי עיקר עבודת האדם הגשמי היא לזכך את החומר שלו, הרצון לקבל, על מנת שיהפוך לכלי ראוי לקבלת אור הבורא. הזיכוך מושג בעבודת המצוות, בלימוד התורה ובמעשים טובים של השפעה לזולת. בעוד תהליך הזיכוך לוקח זמן וכל אחד עובר אותו על פי טבעו ונסיבות חייו, יש סגולה נסתרת בעצם המגע עם החכמה. כפי שכותב זאת הרב אשלג, "יש לשאול, א"כ, למה זה חייבו המקובלים לכל איש ללמוד חכמת הקבלה, אמנם יש בזה דבר גדול, וראוי לפרסמו, כי יש סגולה נפלאה לאין ערוך, לעוסקים בחכמת הקבלה, ואע"פ שאינם מבינים מה שלומדים, אלא מתוך החשק והרצון החזק, להבין מה שלומדים, מעוררים עליהם את האורות המקיפים את נשמתם" (הקדמה לתלמוד עשר הספירות, אות קנ"ה), והאורות המקיפים הללו מזככים את האדם, מאפשרים לו להתקדם בלימוד, להזדכך ולהתפתח רוחנית.

למי מותר ללמוד קבלה

בעל הסולם כותב, "הנה נודע מפי סופרים ופי ספרים, אשר לימוד חכמת הקבלה הוא מחויב בהחלט לכל אדם מישראל, ולו למד אדם כל התורה כולה, ובקי בש"ס ופוסקים בעל פה, גם ממולא במדות ובמעשים טובים, יותר מכל בני דורו, ולא למד חכמת הקבלה, הוא מחויב להתגלגל ולבוא עוד פעם בעולם הזה, כדי ללמוד רזי תורה וחכמת האמת" (בעל הסולם, פרי חכם). חובת הלימוד וההפצה של תורת הקבלה חלה על כל אחד מישראל, ושלא להתעסק בזה, זה ממש בחינת מה שאומר שלמה המלך, "אַל-תִּמְנַע-טוֹב מִבְּעָלָיו" (משלי ג', כ"ז). בדור שלנו, ומהטעמים שהזכרנו לעיל, חייב כל אחד לעסוק בחכמת הקבלה במידה הרצויה והראויה לו, כי רק באמצעות חכמת הקבלה ניתן להשכין שלום פנימי באדם ושלום חיצוני בעולם, ולהגיע אל גמר התיקון במהרה בימינו ברחמים.


תגובות

מוצרים מומלצים

שאלות ותשובות

המקור של מכירת חמץ

מהו השורש למכירת חמץ? בני ישראל לא מכרו את החמץ!
... לשאלה המלאה

השימוש הנכון בתהילים

רציתי לשאול לגבי שימוש בתהילים לצרכים גשמיים כמו רפואה פרנסה, זיווג וכו... איכשהו זה נשמע לי לא נכון לקחת קודש ולהוריד את זה לעניינים גשמיים. מי אנחנו שנחליט שאדם אמור להיות בריא או חולה או שחייו הגשמיים טובים לו ממותו? האם התפילה היחידה שצריכה להתכונן בליבנו היא עבור כלל הנשמות כמערכת מחוברת שרק בה יכול להתגלות כבוד שמו? מרגיש לי שהטקסט אמור לגרום לנו לעלות אליו וללמד אותנו לשרת ולא שאנחנו אמורים לקחת את הטקסט לגרום לו לשרת אותנו.. מקווה שהייתי ברורה... חודש טוב ומבורך
... לשאלה המלאה

התבוננות בנרות חנוכה

היי הרב דוד, לגבי מה שכתבת על נרות חנוכה- האם בחצי שעה יש רק להביט בנרות או ללמוד לידם תורה/ תהילים וכו׳? מה יותר גבוה? דבר שני, האם זה רלוונטי גם לבנות? כי בדרך כלל אנחנו לא מדליקות את הנרות פיזית, רק יוצאות ידי חובה. תודה
... לשאלה המלאה

תרומות

* עמותה ללא מטרות רווח בעלת אישור סעיף 46

יצירת קשר/שאלות לאתר



למה ללמוד קבלה?

דוד אגמון

"וכעת בדורנו זה... ניתנה עתה הרשות לגלות דברי האריז"ל, ודברי הזוהר בעולם, בשיעור חשוב מאד. באופן שמדורנו זה ואילך יתחילו להתגלות דברי הזוהר בכל פעם יותר ויותר, עד שיתגלה כל השיעור השלם שבחפץ השם יתברך"

(הרב אשלג, הקדמה לספר הזוהר, אות ס"א).

לימוד הקבלה התפשט מאוד בדור שלנו, ועדין רבים השואלים, למה לי ללמוד קבלה? האם זה מותר? מה התועלת בזה? האם זה בשביל כל אחד? ועוד כאלה שאלות שראוי ורצוי שנתייחס אליהן. חכמת הקבלה היתה סגורה במשך אלפי שנים והתעסקו בה רק יחיד סגולה, "בני עליה". אולם בדור שלנו נפתחו שערי לימוד הסוד בפני הרבים, ומתחילה להתקיים בנו ההבטחה שהבטיח אליהו הנביא לרבי שמעון בר יוחאי, "בזכות החיבור שלך שהוא ספר הזוהר הקדוש יצאו בני ישראל מן הגלות ברחמים" (זוהר, נשא). רבי שמעון בר יוחאי, האריז"ל, הרמח"ל, הבעל שם-טוב, הרב אשלג, גדולי ישראל – כולם השאירו לנו הוראת דרך מדויקת כיצד לשנות את חיינו ולהגיע אל התכלית אשר לשמה נבראנו. אנחנו הדור האחרון, בו מחויבים כולם ללמוד את חכמת הקבלה כדי לגלות בעולם את האור הגדול שלה ולהכין את האנושות לקראת הגאולה הקרובה.

פנימיות וחיצוניות

תורת הקבלה נקראת פנימיות התורה. למעשה, התורה כולה היא פרד"ס, ארבעה רבדים – פשט, רמז, דרש וסוד. תורת הקבלה היא החלק הפנימי ביותר, תורת הנשמה. ממש כפי שיש לכל אחד מאתנו גוף ונשמה, כך גם לתורה יש גוף ונשמה. בחיבורו "הקדמה לספר הזוהר" (אות ס"ו), מסביר בעל הסולם איך כל הבריאה מורכבת מפנימיות וחיצוניות, וכיצד בני האדם המחזקים את הפנימיות של עצמם, את כח הנשמה, ע"י לימוד פנימיות התורה, מחזקים את הפנימיות של כל הדברים שבעולם, ואם פועלים להפך, אז מתחזקת החיצוניות שבכל דבר. אנחנו דור ששקע עמוק בחומר, דור ששבוי בחיצוניות. אם זה ביחס שלנו אל החומר עצמו ואם זה בצורת ההתייחסות השטחית שלנו אל בני האדם סביבנו. לכן אנו זקוקים לאור חזק במיוחד, האור של פנימיות התורה, האור שמסוגל לשנות את התודעה שלנו ולהטות לטובה את הכיוון אליו אנו הולכים, כיחידים וכאנושות.

משמעות החיים

תורת הקבלה נקראת אם כל החכמות. קיימים בתורת הקבלה כלים רוחניים-מעשיים להתבוננות, צמיחה ושינוי אמיתי. כלים המבוססים על מבנה הבריאה ומבנה נפש האדם כפי שמסרו לנו המקובלים מדורי דורות. קיימות בחכמה תשובות עמוקות לשאלות המהותיות של קיומנו - מי אנחנו? מה מטרת קיומנו בעולם הזה? מה הקשר שלנו עם הבורא? מה מהותם של הייסורים? לאן אנחנו אמורים להגיע אחרי כל זה? ועוד. למרות שקצב החיים המסחרר של דורנו אינו מותיר הרבה זמן להתבוננות בשאלות העמוקות, אנו רואים שהרבה אנשים מתעוררים בכמיהה גדולה לתובנות חדשות שיכניסו משמעות מחודשת לחיים. תורת הקבלה מאפשרת את החיבור חזרה אל המהות הרוחנית השוכנת בקרבנו ומציאת הדרך אל הייעוד האישי והתכלית של כל אחד מאתנו.

התעלות רוחנית

תורת הקבלה נקראת תורת הנסתר. ידוע כי עיקר עבודת האדם הגשמי היא לזכך את החומר שלו, הרצון לקבל, על מנת שיהפוך לכלי ראוי לקבלת אור הבורא. הזיכוך מושג בעבודת המצוות, בלימוד התורה ובמעשים טובים של השפעה לזולת. בעוד תהליך הזיכוך לוקח זמן וכל אחד עובר אותו על פי טבעו ונסיבות חייו, יש סגולה נסתרת בעצם המגע עם החכמה. כפי שכותב זאת הרב אשלג, "יש לשאול, א"כ, למה זה חייבו המקובלים לכל איש ללמוד חכמת הקבלה, אמנם יש בזה דבר גדול, וראוי לפרסמו, כי יש סגולה נפלאה לאין ערוך, לעוסקים בחכמת הקבלה, ואע"פ שאינם מבינים מה שלומדים, אלא מתוך החשק והרצון החזק, להבין מה שלומדים, מעוררים עליהם את האורות המקיפים את נשמתם" (הקדמה לתלמוד עשר הספירות, אות קנ"ה), והאורות המקיפים הללו מזככים את האדם, מאפשרים לו להתקדם בלימוד, להזדכך ולהתפתח רוחנית.

למי מותר ללמוד קבלה

בעל הסולם כותב, "הנה נודע מפי סופרים ופי ספרים, אשר לימוד חכמת הקבלה הוא מחויב בהחלט לכל אדם מישראל, ולו למד אדם כל התורה כולה, ובקי בש"ס ופוסקים בעל פה, גם ממולא במדות ובמעשים טובים, יותר מכל בני דורו, ולא למד חכמת הקבלה, הוא מחויב להתגלגל ולבוא עוד פעם בעולם הזה, כדי ללמוד רזי תורה וחכמת האמת" (בעל הסולם, פרי חכם). חובת הלימוד וההפצה של תורת הקבלה חלה על כל אחד מישראל, ושלא להתעסק בזה, זה ממש בחינת מה שאומר שלמה המלך, "אַל-תִּמְנַע-טוֹב מִבְּעָלָיו" (משלי ג', כ"ז). בדור שלנו, ומהטעמים שהזכרנו לעיל, חייב כל אחד לעסוק בחכמת הקבלה במידה הרצויה והראויה לו, כי רק באמצעות חכמת הקבלה ניתן להשכין שלום פנימי באדם ושלום חיצוני בעולם, ולהגיע אל גמר התיקון במהרה בימינו ברחמים.